Sabtu, 1 Januari 2011

Sekadar renungan..

Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan,tanpa persahabatan,percintaan akan berakhir tetapi tanpa percintaan,persahabatan boleh kekal. Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin.

Yang indah itu pertemuan,yang manis itu kemesraan,yang pahit itu perpisahan,yang tinggal hanyalah kenangan. 

Hidup adalah akar yang menjalar,menjelajah ke segenap destinasi,walau payah walau sukar walau yang datang hanyalah setitis air jernih yang bakal menyinari hidup sesingkat cuma.

Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu,tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi,jangan terlalu sedih,terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu.

Dalam hidup,terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa yang tidak kita inginkan. dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan, akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan terkadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi lebih bahagia.

Jangan tertarik kepada seseorang kerana paras rupanya,sebab keelokan paras dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya kerana kekayaan dapat musnah. Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum,kerana hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika bertemu seseorang yang sangat beerti dan mendapati pada akhirnya bahawa tidak demikian adanya dan harus melepaskannya pergi.

Hidup ini adalah warna warni yang terlakar pada kanvas, walaupu tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta makna.

Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan.

Saya percaya, esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan berlaku pada hari esok.

Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup.

Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia.

Jadilah cahaya suram yang kekal abadi sinarannya dan elakkan daripada menjadi cahaya terang yang bersifat seketika cuma.

Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula kepada Ilahi.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan